Ubezpieczenie od hejtu w Internecie: ochrona przed nienawiścią
Ubezpieczenie od hejtu to całkiem nowy produkt na rynku. Jego zadaniem jest ochrona internautów przed negatywnymi skutkami ataków nienawiści, które niestety stają się coraz częstsze. Dowiedz się, ile wynosi suma ubezpieczenia na wypadek hejtu i jak zadziała w sytuacji kryzysowej!
Hejt, co to?
Aby zrozumieć, jak działa ta polisa, należy na początku dowiedzieć się, czym jest mowa nienawiści? Definicja w Internetowym Słowniku Języka Polskiego jest następująca: „Hejt (z ang. hate »nienawiść«) oznacza nieprzychylne, deprecjonujące, dyskredytujące, nienawistne treści na czyjś temat w Internecie”. Jak widać, wiele z nas ma z nim do czynienia niemalże codziennie – niezależnie od tego, czy jesteśmy influencerami, czy zwykłymi użytkownikami mediów społecznościowych. Dowiedz się, jak sobie z nim radzić oraz jak chroni przed nim ubezpieczenie od hejtu w Internecie!
Sposoby na hejt w Internecie
W przypadku dorosłych sprawa jest prostsza. Większość dojrzałych ludzi lepiej znosi obelżywe wypowiedzi na swój temat, ponieważ potrafi się od nich zdystansować. Mimo tego i tak negatywne lub bezprawnie udostępnione informacje mogą być bardzo bolesne. Jednak najgorzej ten rodzaj przemocy znoszą najmłodsi, a hejt w większość dotyczy dzieci i nastolatków. Jak możemy zatrzymać dostęp do negatywnych doświadczeń? Warto nauczyć najmłodszych następujących sposobów:
- Unikanie dialogu z prześladowcą: hejt często przestaje być skuteczny, gdy zwyczajnie go ignorujemy;
- Zgłaszanie każdego, doświadczanego i zaobserwowanego, hejtu administratorom strony;
- Rozmawianie z rodzicami i bliskimi o doświadczonej krzywdzie. To często jedyny sposób, żeby przerwać spiralę nienawiści. Nie bez przyczyny mówi się, że agresja karmi się milczeniem;
- Świadomość własnej wartości. To zwykle trudne, szczególnie że najmłodsi borykają się często z niską samooceną. Dlatego właśnie musimy pokazywać im, jak są dla nas ważni i jak wiele znaczą.
Co zrobić, jeżeli ktoś z naszych bliskich doświadczył hejtu?
Należy zadbać o to wcześniej. Najlepszym sposobem jest polisa od hejtu. Na czym ono polega? To nowy produkt oferowany przez niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe, jego zadaniem jest minimalizacja szkód, czyli przede wszystkim ograniczenie dostępu do negatywnych lub bezprawnie publikowanych informacji. Poza tym ubezpieczyciel zwalcza negatywne skutki mowy nienawiści, korzystając z:
- Pomocy prawnej;
- Wsparcia informatyków;
- Spotkań z psychologiem.
Jak działa pomoc prawna w ramach ubezpieczenia od hejtu?
Przede wszystkim ma ona na celu pociągnięcie do odpowiedzialności sprawcę. Ubezpieczenie od hejtu sprawi, że towarzystwo opłaci prawników, którzy zajmą się właśnie tym. Niestety, anonimowość w sieci utrudnia często złapanie hejtera, mimo tego warto szukać sprawiedliwości. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, agresja karmi się milczeniem, dlatego tylko działając, można coś zmienić.
Na jaką pomoc informatyczną możesz liczyć?
Towarzystwo ubezpieczeniowe zorganizuje i opłaci specjalistę IT, który dołożą wszelkich starań, aby usunąć z sieci treści powodujące u Ciebie albo u Twoich bliskich dyskomfort. Choć wiadomo, że całkowite pozbycie się wpisów czy zdjęć jest prawie niemożliwe, trzeba minimalizować ich zasięg, aby hejt w Internecie nie mógł bezkarnie się rozprzestrzeniać. Mimo swoich wad interwencja informatyczna to dalej jedna z najlepszych odpowiedzi na pytanie: „jak radzić sobie z hejtem”.
Czy pomoc psychologiczna łagodzi negatywne skutki mowy nienawiści?
Powszechnie wiadomo, że przemyślana i kompletna terapia jest najskuteczniejszym narzędziem radzenia sobie z traumą. Na wypadek hejtu w Internecie ubezpieczyciel najczęściej zapewnia 10 wizyt u specjalisty. Mogą to być zarówno wizyty stacjonarne, jak i spotkania z psychologiem w formie telekonsultacji.
Ile kosztuje ubezpieczenie od hejtu?
Roczny koszt takiej polisy wynosi około 30-50zł. Występuje ona w dwóch wariantach albo jako samodzielny produkt, albo dołączona do innego ubezpieczenia (najczęściej na życie). W działaniu każdej z ofert nie ma zasadniczych różnic, dlatego podczas wyboru najlepiej kierować się własną wygodą. Jak widać, ubezpieczenie od hejtu nie jest drogim produktem, z drugiej strony obejmuje ono ryzyko o niezbyt dużym prawdopodobieństwie. Czy w takim radzie warto je kupić? Jeżeli z powodów prywatnych lub profesjonalnych wiesz, że hejt w Internecie może Cię dotknąć, warto rozważyć ten zakup. Jednak gdy rzadko korzystasz z sieci, taka polisa na nic może Ci się nie przydać.
Czy pomoc specjalisty IT jest skuteczna?
Tak jak zauważyliśmy wcześniej, podejmowanie działań z zakresu usuwania negatywnych treści z sieci rzadko kiedy działa w 100%. Mimo tego zawsze wtedy, gdy bezprawnie zostaną ujawnione informację dotyczące Ciebie albo Twoich bliskich, musisz zareagować. Szukanie specjalistów na własną rękę jest nie tylko kosztowne, ale i wyjątkowo trudne. Właśnie dlatego warto zainwestować w odpowiednią polisę i liczyć na wsparcie ubezpieczyciela.